Terugblik Brenda Tempelaar
Hoofdprijswinnaar recensie 2016
09.07.2018
Hoi Brenda, in 2016 won je de De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek in de categorie recensie. Hoe gaat het nu met je?
Goed, aan aandacht geen gebrek! Het is wel te merken dat veel mensen in de kunstwereld op de hoogte zijn van de prijs en ook weten wie de winnaars zijn. Ik plande mijn dagen altijd al heel vol, maar dat is er de laatste tijd zeker niet minder op geworden.
Heb je nog veel geschreven?
Ik kreeg meteen een aantal uitnodigingen, maar ik ga niet overal op in. Ik vind het belangrijk om teksten te schrijven die dicht bij mijn eigen interesses liggen. Wel schreef ik meteen na het winnen van de prijs een column voor Metropolis M in de rubriek 'De agenda van de toekomst'. Ook word ik vaker door kunstenaars en instellingen gevraagd om teksten te schrijven. Ik vind dat een interessante vorm omdat je midden in het werkproces van een kunstenaar moet stappen. Ik houd heel erg van die close-up, het detail, en dan daarvandaan uitzoomen.
Bij het winnen van de prijs gaf je direct aan een publicatie te willen maken met het prijzengeld. Hoe is dat gegaan?
Samen met ontwerper Christophe Clarijs maakte ik The Exhibition Tower. Het is een catalogus n.a.v. een tentoonstelling die ik zelf organiseerde, over een 18 meter hoge kunstruimte. De publicatie is een statement over mijn positie tussen criticus en kunstenaar. Het laat zien dat niet alles gedefinieerd hoeft te worden om interessant te zijn. Ik ben blij dat de publicatie nu mede dankzij de prijs verspreid kan worden.
Waar ben je nu mee bezig, en heb je nog spannende toekomstplannen?
Op dit moment werk ik aan een catalogustekst voor het Bonnefantenmuseum. De recensie die ik schreef voor de prijs maakte indruk op Paula van den Bosch, curator van het museum. Ze vroeg me om een bijdrage te leveren aan een tentoonstellingscatalogus met werk van Ine Schröder, een kunstenaar met lokale bekendheid maar een wereldse verbeelding. Verder concentreer ik me op nieuw onderzoek en wil ik meer tentoonstellingen maken. Ik doe in februari mee aan Prospects & Concepts, de tentoonstelling met kunstenaars die een Werkbijdrage Jong Talent kregen van het Mondriaan Fonds. Daarnaast heb ik ideeën voor architectonische projecten waarbij ik andere kunstenaars wil uitnodigen om werk te maken dat zich daartoe verhoudt.
Terugblikkend op het winnen van de prijs, heeft het je nog nieuwe inzichten gebracht op je praktijk als auteur?
Los van de credits heeft deelname aan de prijs mij vooral een nieuwe vriendschap opgeleverd. Ik schreef mijn recensie over gerlach en koop en benaderde de kunstenaar al vroeg in het schrijfproces. Toen ik nog op de academie zat was het werk van gerlach en koop een plaatje in mijn onderzoeksverslag, nu maken we plannen om te gaan wandelen in de Biesbosch. Ik denk dat je als criticus niet bang moet zijn dat je in de persoonlijke dynamiek je kritische oog kwijtraakt. In dat opzicht geloof ik ook niet dat de toekomst van de kritiek in de vorm ligt, zoals Wouter Hillaert schreef, maar in duurzame relaties en oprechte intenties.
-
Brenda Tempelaar won in 2016 de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek in de categorie Recensie. Ze ontving een geldprijs van 2.500 euro, een jaar lang begeleiding van Sandra Smallenburg, een lidmaatschap van AICA Nederland en een jaarabonnement van H ART magazine.