Voor de pegels en de props

Interview Lynne van Rhijn, winnaar van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2010

21.07.2016

Interview door Docus van der Made

-

Hoi Lynne. In 2010 won je de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek in de categorie Recensie. Hoe gaat het nu met je?

Nog altijd werk ik voor het RKD | Nederlands instituut voor kunstgeschiedenis, als conservator moderne en hedendaagse kunst. Voor vrijwel alles wat ik schreef heb ik de weelde aan achtergrondinformatie daar geraadpleegd. Lekker is dat: álles lezen om zo veel mogelijk te weten te komen over een kunstenaar, wat er zoal bij diens werk gedacht is, en dan een artikel proberen te schrijven dat de boel overziet. Misschien suggereer je al schrijvend wel veel meer helderheid dan er in feite is, en volledig in iemands huid kruipen schijnt niet te kunnen, problemen genoeg, maar desondanks proberen zo helder mogelijk een soort kern weer te geven vind ik heel prettig om te doen.

Verreweg de meeste tijd besteed ik nu zoals gezegd in het RKD, opdat er voor andere onderzoekers en schrijvers goed materiaal te vinden is. Met hun artikelen vullen wij onze collectie dan weer aan. Als we niet uitkijken weten we straks álles.

In je winnende recensie schreef je over een tentoonstelling bij Walden Affairs, met werk van Nishiko, Nasan Tur en Chris Burden. Je concludeerde dat de werken in de tentoonstelling je deden inzien hoeveel impact het kleine gebaar kan hebben. Had het winnen van de Prijs grote gevolgen voor jou?

Ik durf haast niet terug te lezen waarmee ik gewonnen heb. Vaak heb ik mezelf, als ik een tekst dan toch echt moest opsturen, gerustgesteld met een ‘ach, wie leest dat nou helemaal’. Terwijl je ’t natuurlijk wel schrijft om gelezen te worden en je wilt dat het zo goed mogelijk is. Maar je moet ergens stoppen, want de deadline dringt en je wordt half gek van de zelfkritiek of moet nog naar een verjaardag, enzovoorts. Een effect van zo’n prijs was dat heel veel bekenden deze recensie daadwerkelijk gelezen hadden en me erover aanspraken. Het doorgaans denkbeeldige publiek bleek te bestaan. Gelukkig had ik erg m’n best gedaan. Gepolijst tot het polijsten niet meer te zien is. Zo deed Reve het ook, dus hoe verkeerd kan dat zijn. ‘Persoonlijk’ was de opdracht, dus ik veinsde een soort spontaniteit. Zo herinner ik het me althans, maar ik ga het dus niet teruglezen. En ik neem rustig aan dat niemand dat doet.

Maar gevolgen, ja, je wordt even uitgelicht en wat je doet heeft opeens een soort keurmerk. Ik denk dat ik daar wel wat droomopdrachten aan te danken heb, zoals catalogusteksten voor het GEM. Ik weet dat het voor een redactie best lastig is om goede auteurs te vinden die niet al te druk zijn met andere dingen. De prijs helpt jonge mensen om gezien te worden.

Waarom deed je mee met de Prijs?

Voor de pegels en de props. Tja, dat is nu eenmaal wat zo’n prijs behelst. Er was toen nog geen mentorschap aan verbonden, dat had ik zeker ook interessant gevonden. Leergierigheid: dat klinkt al beter, niet?

Had je vooraf al ideeën of dromen die je kon verwezenlijken met het geldbedrag dat je uiteindelijk won?

Om me voor een al te grote teleurstelling te behoeden had ik mijn hoop op een tweede of derde prijs gevestigd. Maar ik won en dat was geweldig. Met het geld kon ik reizen, daarin laat het nuttige zich makkelijk met het aangename verenigen. Eindelijk ben ik eens naar het MoMA geweest, de beurs in Basel, Documenta…  En omdat ik ook graag iets doe voor een ander heb ik een derde aan de Belastingdienst gegeven.

Sinds 2012 heeft de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek op verschillende manieren aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen en vormen in de kunstkritiek en het stimuleren daarvan. Zo was er in 2012 de categorie ‘internetkritiek’ en hebben wij in de huidige editie een open categorie voor ‘innovatieve kunstkritiek’. Hoe kijk je aan tegen nieuwe, audiovisuele en/of online ontwikkelingen in de kunstkritiek? Zie je daar zelf, of voor de kunstkritiek in het algemeen, een toekomst in?

Alles wat met zorg en verstand gebeurt juich ik toe, of dat nu essays zijn, Twitter-recensies of hoorspelen. De media passen zich aan aan hun publiek, uiteraard, dat leeft met een overvloed aan dingen die de aandacht trekken. Nu er veel meer meningen te lezen zijn dan voorheen lijkt het me zaak uit te blinken in degelijkheid - hoe aantrekkelijk je het ook verpakt. Daarbij hoop ik dat er voor analyse en diepgang een podium blijft waarbinnen teksten ook wat langer mogen zijn en zo nodig wat moeilijke woordjes mogen bevatten. En waar over niet-actuele onderwerpen geschreven mag worden.

Het lijkt me ook prachtig als tentoonstellingsmaker en recensent eens wat dichter tot elkaar kwamen. Recensies bevatten regelmatig onnodige fouten en onbegrip. Een tentoonstelling is toch altijd het resultaat van veel meer praktische bezwaren dan het publiek kan bevroeden. Als een expositieruimte daar open over kan en durft te zijn, ontstaat er waardevollere kritiek doordat deze de plank minder vaak mis slaat. En vaak is het ontstaansproces van een expositie gewoon ook interessant.

nieuws

Winnend essay Laurie Cluitmans in De Groene Amsterdammer
13.01.2017
Publicatie door De Groene Amsterdammer van het essay 'De mogelijkheid van een tuin', waarmee Laurie Cluitmans de hoofdprijs won.
Winnaars PJKK 2016
16.12.2016
Trots presenteren wij de winnaars van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2016
Uitreiking PJKK2016
01.12.2016
Op 16 december worden de winnaars van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2016 bekend gemaakt bij het M HKA, Antwerpen
Genomineerden PJKK 2016
08.11.2016
Verheugd maken we de genomineerden bekend voor de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2016
Tussen tijdelijk en tijdloos
22.08.2016
Interview met Marieke Ladru, winnaar 'internetkritiek' van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2012
Bekendmaking mentoren PJKK 2016
15.08.2016
Met veel plezier kondigen wij de mentoren aan voor de aankomende winnaars van de PJKK
Voor de pegels en de props
21.07.2016
Interview met Lynne van Rhijn, winnaar van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2010
Met de kunst als kompas
15.07.2016
Interview met Christophe Van Gerrewey, winnaar van de eerste editie van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek.
Kunstkritiek: leve de grote greep
07.07.2016
Birgit Donker voegt een ingredient toe aan het 'recept voor kunstkritiek' dat Thijs Lijster voor De PJKK 2016 schreef.
Oproep PJKK 2016
25.05.2016
Jonge kunstcritici tot 35 jaar worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de vijfde editie van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek
De Kunst van de Kritiek #2
21.05.2016
Op 26 mei vindt de tweede editie van 'De Kunst van de Kritiek' plaatst bij het Institute of Network Cultures.
Symposium kunstkritiek
30.04.2016
Op 19 mei 2016 vindt het symposium ‘Kunstkritiek, kunsttheorie, kunstgeschiedenis. Een ingewikkeld samenspel?' plaats.
De grote vlucht inwaarts
01.04.2016
Nu in de winkel: de eerste essaybundel van Thijs Lijster, vernoemd naar het stuk waarmee Lijster in 2010 de PJKK won
Verslag mentorschap Laurens Otto
24.03.2016
Laurens Otto won met zijn recensie voor de PJKK2014 een jaarlang mentorschap. We vroegen hem hoe hij het heeft gehad.
Verslag Masterclass
Visuele Kunstkritiek

29.04.2015
Naar aanleiding van de PJKK 2014 is er een Masterclass Visuele Kritiek georganiseerd. Lees hier het verslag.
Publicatie teksten 2014
19.12.2014
Alle genomineerde teksten en het juryrapport zijn gebundeld, gepubliceerd en hier te downloaden.
Winnaars PJKK 2014
12.12.2014
Met trots presenteert de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek de winnaars van 2014.
Uitreiking PJKK 2014
26.11.2014
Op 11 december 2014 zullen de winnaars van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2014 bekend worden gemaakt.
Genomineerden PJKK 2014 bekend
10.11.2014
De organisatoren en de jury zijn verheugd de genomineerden in de categorieën Essay en Recensie bekend te maken.
Bekendmaking mentoren PJKK 2014
10.09.2014
Het is met veel plezier dat wij de namen aankondigen van de mentoren.
In goede kunstkritiek...
22.08.2014
Ook Steven ten Thije reageert op Wouter Hillaert en benadrukt het belang van de discussie over kunst.
Een monster van mogelijkheden
22.07.2014
Roos van der Lint (Winnaar PJKK 2012) schreef een reactie op het artikel van Wouter Hillaert voor PJKK 2014.
Jury 2014
01.07.2014
Met trots presenteren wij u de jury van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2014.
De toekomst van kritiek ligt in de vorm
18.06.2014
Wouter Hillaert schreef het openingsartikel voor de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2014.
Uitreiking 2012 in beeld
30.11.2012
De derde editie van de Prijsuitreiking vond plaats in het Auditorium van het Stedelijk Museum Amsterdam op 29 november 2012.
Nu verkrijgbaar
01.01.2012
Publicaties de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek 2008 en 2010.
nieuws
Voor de pegels en de props