recensie

basisprijs

2016

Regimekunst

Sébastien Hendrickx

‘Breathe, just breathe. And imagine something new.’

Na een afmattende zit van 24h hoor je eindelijk de slotwoorden van Mount Olympus. Een kwartier eerder veerde het publiek al massaal recht om Jan Fabre’s ‘krijgers van de schoonheid’ toe te juichen, die bedekt onder verf en glitterstof, hun achterwerk op en neer stonden te schudden in de richting van het auditorium. Twerken heet zoiets. De dansstijl werd wereldberoemd dankzij de superster Miley Cyrus, die binnen de mainstream popcultuur de grenzen van de pornificatie van het menselijke lichaam nog verder heeft opgerekt.

Wat stelt Fabre zich eigenlijk zelf voor bij ‘something new’? Rond zijn met superlatieven overladen ‘meesterwerk’ hangt het aura van een heroïsch maatschappelijk verzet, terwijl de voorstelling gewoon de dominante ideologie van onze tijd reproduceert in een verhevigde vorm.

winnaars
Regimekunst