recensie

basisprijs

2014

Het ontzielde atelier

Richtje Reinsma

Een enorm met verf besmeurd zeil ligt op de grond. Er staat een afwasteiltje op, en een ventilator. Schilderdoeken leunen tegen de muur. Er komen een paar mensen tevoorschijn, ze maken zich op om te gaan schilderen.

De solotentoonstellling Studio Practice van Jonas Lund (1985) in galerie Boetzelaer|Nispen blijkt geen tentoonstelling te zijn, maar een ‘art production line’. Een werkplaats waar aan de lopende band schilderijen gemaakt worden door een team assistenten. De kersverse kunstwerken worden meteen online gezet, waar zij de beoordeling afwachten van een adviesraad van internationale kunstkenners. Behalve commentaar geven, dienen de raadsleden ook over ieder werk een vonnis te vellen. Slecht werk moet vernietigd worden, goed werk wordt gesigneerd en ter verkoop aangeboden. Gesigneerd door Lund welteverstaan, al is het moment waarop de in Amsterdam gevestigde Zweedse kunstenaar er zijn handtekening op plaatst ook de eerste keer dat hij het betreffende doek aanraakt.

Hij is dan ook geen schilder, maar een ‘digital native’ conceptuele kunstenaar. Zijn ideeën ontstaan doorgaans in reactie op internetcultuur en kunnen in allerlei vormen uitmonden; digitale en materiële.

winnaars
Het ontzielde atelier